via Skagen naar Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van ralphmaritilya - WaarBenJij.nu via Skagen naar Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van ralphmaritilya - WaarBenJij.nu

via Skagen naar Bergen

18 Juni 2015 | Noorwegen, Bergen

We zijn ondertussen alweer in het Noorse Bergen aangekomen, dus het werd tijd voor een update.

Na een erg winderige reis vanuit Aarhus naar Skagen(met volle zijwind is het hard werken op de snelweg) vinden we een leuke camping ten noorden van Skagen. Skagen is bekend van het puntvormige Grenenstrand waar de Oostzee en Noordzee samen komen(de golven komen dus ook van beide kanten en klappen op elkaar). Ook is het een leuk stadje met voornamelijk gele huisjes. De Oostzee kust is bezaaid met bunkers en de Noordzeekust is ruig met afkalvende duinen en grote duinbestuivingen landinwaarts. Na een ferrytickets naar Kristiansand (Noorwegen) te hebben geboekt gaan we 2 juni richting Hirtshals voor onze overtocht naar Noorwegen. Het weer is druilerig als we de boot opgaan en de zee is erg onrustig(we komen allebei zeeziek de boot af). Ilya is top fit na een heerlijk slaapje in de buggy, want bij het deinen op de golven kun je verrukkelijk slapen….. Onze plannen om bij aankomst nog naar Flekkefjord door te rijden gooien we op de ferry al overboord. Het wordt uiteindelijk een camping bij Lindesnes. Na een nachtje goed slapen gaan we met een stop bij de vuurtoren van Lindesnes richting FlekkeFjord.

Het landschap is totaal anders dan in Denenmarken. De bergen zijn ruig en eindigen in de zee. Hierdoor slaan de golven tegen de bergen aan en dit geeft een prachtig schouwspel. Bij de vuurtoren waai je ongeveer weg, maar het uitzicht is fantastisch vanaf het zuidelijkste puntje van Noorwegen. Overal rotsen en bergen en fjorden zover je kunt kijken. Als we verder rijden kijken we onze ogen uit. Na een toeristische route komen we uiteindelijk dan alsnog in Flekkefjord aan. De camping ligt aan een bergmeertje en het uitzicht is schitterend op de bergen. Na een bezoekje aan het dorpje, een strandje en een haven die net buiten het dorp ligt verlaten we Flekkefjord na 2 dagen en rijden we de coastal road (44) richting Egersund. De route was een aanrader volgens onze Lonely Planet en is ook echt prachtig met afwisselend fjorden, bergmeertjes, kleine dorpjes, riviertjes, rotsmasieven. Nooit gedacht dat alleen al rondrijden een hoogtepunt kon zijn. Je kijkt echt je ogen uit. Na een bezoekje aan de vuurtoren bij Egersund rijden we door naar een camping. Helaas is de receptie is dicht en bellen helpt niet. We komen er dus niet op en aangezien we honger hebben parkeren we de camper op de parkeerplaats voor de camping. Na een nachtje op de parkeerplaats rijden we verder naar Stavanger waar we wel de camping op kunnen. We installeren ons en pakken de fiets voor een eerste indruk van de Olie-hoofdstad van Noorwegen. De oude binnenstad bestaat uit allemaal witte houten vissershuisjes. Als wij er zijn is er in dit gedeelte van de stad een soort garageverkoop gaande met een Noorse Buena Vista Social Club en terrasjes bij mensen in de tuin. We genieten ervan. De volgende dag brengen we een bezoek aan het petroleum-museum en wandelen we lekker door de stad in de zon (jeeee).

Na stavanger wordt het tijd voor een serieuzere hike…..we gaan naar de Preikestolen. Dit is de meest bezochte bizarre rotsformatie van Noorwegen. Het is niet voor niets zo populair. Het is echt een prachtige route naar de Preikestolen toe. Het is erg indrukwekkend. Het is wel een kleine teleurstelling dat we hier met zo’n kleine 150 andere mensen op de rotsformatie staan. Het is vechten voor een foto en een foto zonder andere mensen is dan ook haast niet mogelijk. Het is best een grappige vertoning, want het lijkt erop dat er mensen van twee verschillende cruiseboten aanwezig zijn. Deze mensen pik je er snel tussenuit. Ze lopen op nette (boot)schoenen omhoog met in hun hand een papieren tasje met een lunchpakketje erin. Wat heel leuk is, is dat Ilya de hele route geen aandacht tekort komt. Veel mensen maken contact met hem (of hij met hen) en Ilya vindt dit helemaal fantastisch.

We slapen een nachtje op de camping bij de Preikestolen en vertrekken in de richting van Bergen, maar dan met meerdere mooie tussenstops bij o.a. hjelmeland, Sand en Roldal (voor de kenners...). We horen dat er sinds 20 jaar niet zoveel sneeuw is gevallen als dit jaar en daardoor zijn sommige wegen zelfs in juni nog afgesloten. We hebben ook al een aantal hikes moeten stoppen omdat we in een sneeuwveld uitkwamen :-). In Eidfjord maken we een langere stop en bezoeken Vøringsfossen (erg mooie en hoge watervallen) en de Hardanger Vidda. Dit is een hoogplateau dat nog volledig in de sneeuw ligt. We horen dat ’s ochtends de weg nog af is gesloten door verse sneeuw en een vastgereden camper. Bovenop de pas rijden we langs stukken waar de sneeuw ver boven het dak van de camper uitkomt (de weg is wel helemaal vrij en er wordt geen sneeuw meer verwacht). Best gek, want een paar honderd meter lager ligt de camping en daar is het gewoon zomer. Als we ergens wat drinken zien we sporen in de sneeuw die we niet thuis kunnen brengen. Het ziet er namelijk uit als een snowboardspoor (inclusief bochten) maar het is totaal vlak. Als we weer verder willen rijden zien we wat het is…..het is een kitesurfer, maar dan met een snowboard onder de voeten. Erg leuk om te zien. Helemaal als je je bedenkt dat het 14 juni is en we net foto’s van zwemende kindjes in Nederland (32 graden) door gestuurd hebben gekregen.

We komen regelmatig dezelfde mensen tegen tijdens de reis. Veel mensen maken toch hetzelfde rondje (alleen dan een gedeelte van onze route). Het grappige is dat we met Ilya en de oude camper veel aanspraak hebben. Op de camping in Roldal kwam er een man naar ons toe om te vertellen dat hij 30 jaar geleden zijn huwelijksreis met precies zo’n camper als die van ons gemaakt heeft. Erg grappig, want toen was dit hyper modern. Ook vragen mensen regelmatig of ze het eens van binnen mogen zien. Er blijken mensen te zijn die onze camper echt heel mooi vinden van buiten haha! Van binnen voelen we ons helemaal thuis en op af en toe een kleine lekkage na doet de camper het super. Berg op gaat niet zo snel maar het gaat prima (en het is toch veel te mooi om hard te rijden).

Na Eidfjord zijn we naar Bergen gegaan. Dit is waar we nu zijn. Vandaag hebben we de stad bezocht, morgen gaan we nog even terug en ’s avonds rijden we weer door naar de volgende bestemming. Wat dat wordt? Dat is ook voor ons nog een verrassing……

• 19 Juni 2015 - 00:54

De Oppies:

Wat klinkt het allemaal weer heerlijk zeg! Lijkt me ook echt apart om het ene moment in de zomer te zitten en het andere in de sneeuw te banjeren. Veel plezier lieverds! Xx

• 20 Juni 2015 - 20:07

Brenda En De Mannen:

Ge-wel-dig!!!!!!
    Fijn dat jullie zo genieten!!!
    Liefs x

• 23 Juni 2015 - 15:56

RaMiNiBe:

Klinkt inderdaad geweldig hoor! Heb je een foto van die weg door de hoge sneeuw? Lijkt me wel bijzonder om te zien.

Enjoy samen! X ons!

• 06 Juli 2015 - 09:01

Laurens Timmermans:

Heej Globetrotters,

Leuk, zo'n reisverslag!
    Nog veel avontuurlijk plezier daar in het hoge Noorden!

Groeten uit een zomers Weert,
    Laurens

• 06 Juli 2015 - 23:11

Hanneke :

Wauw! Wat tof! Geniet

• 12 Juli 2015 - 15:51

Miranda:

mooi om weer jullie avontuur te hebben kunnen lezen.
    Geniet er van groetjes Miranda

• 09 Augustus 2015 - 14:12

Hans En Ingrid:

Hey buurtgenoten,
    eindelijk jullie verslagen eens grotendeels gelezen. Wát een ervaringen en hoe vrij voelt vrijheid!
    Gisteren jullie leuke kaart uit de Noordkaap ontvangen....bijzondere plek, wauw en natuurlijk veel dank.
    We lezen dat het goed gaat met the family en dat doet ons goed.
    Voor ons ben je nog een slanke den Marit, maar volgens mij is de baby aardig aan het groeien en weten wij niet wat we zien als jullie terug zijn (dikke buik). Geniet van de tijd die nog rest.
    Warme groet Ingrid en Hans XXX

• 09 Augustus 2015 - 20:48

Rianne:

Hoi lieve Ralph, Marit en Ilya,

Wat een geweldige prachtige reis zijn jullie toch aan het maken!
    En je hebt daar ook zoveel mooie uitzichten en rotspartijen.
    Fijn om te lezen dat het jullie zo goed gaat en de kleine jongeman Ilya is steeds verzekerd
    van zijn ouders in de buurt.
    Nog veel reis plezier en met lieve groet,
    Rianne xx

• 10 Augustus 2015 - 08:56

Hanneke:

Heerlijk!!! Geniet vanuit hier een beetje mee. X

• 20 Augustus 2015 - 11:40

Harry Ramaekers:

He luijtjes daar in het Noorden hoe gaat ie.
    Alles goed. Hier gaat het z'n gangetje.
    Zet nog eens wat foto's op de site dan kunnen we meegenieten.
    Groetjes Harry en de groep primair

• 22 December 2015 - 17:55

Rob Troostheide:

Zojuist kom ik jullie blog weer tegen. Wij ontmoetten elkaar in mei op de Syttehusetscamping Midden Jutland. Ik vraag me af hoe het met jullie reis is gegaan? Nog op reis of inmiddels al lang en breed weer thuis?